Midsommarafton?

0kommentarer

På fredag är det svensk midsommar och eftersom jag inte kommer att kunna åka hem och fira detta har jag bestämt mig för att det ska firas ändå, på engelsk mark! Men, lättare sagt än gjort. Jag presenterade vår svenska tradition igår för min kille och hans bror, förklarade att det är såkallad midsommar, hur det firas och varför (eller varför och varför, jag försökte), vad för typ av mat, snaps, kransar, lekar, blommor under kudden och midsommarstången. Hela grejen med att göra en egen stång klädd i blommor var inget de hade någon susning om (jag lovar, att försöka förklara en midsommarstång i ord är inte det lättaste!) och tyckte mest att det såg super tramsigt ut när jag visade bilder, därefter tillägga att man ska dansa runt stången, hoppa som en groda och sjunga.. Jag är en riktig invandrare känner jag när ingen förstår ett smack, med mina jäkla svenska traditioner. Men som tur är tyckte dom att det lätt rättså kul och det verkar som att min midsommar kommer att hända. YES! Dock kommer jag nog att få göra det mesta själv:-p Vi får väl se hur det blir och jag hoppas verkligen att det är fint väder på fredag!
 
 
mf

Kommentera

Publiceras ej