Det går så jäkla snabbt

0kommentarer

Aftonbladet
Svensk död i lavin i Val d'Isére

En svensk man i 50-årsåldern omkom i dag i en lavin i Val d'Isère i franska Alperna.
Han var en av fyra off pist-åkare som omkom vid lavinen.
– Mannen är hemmahörande i Mellansverige, säger Svante Hådell, pressråd vid den svenska ambassaden i Paris.
Gruppen, som åkte utanför markerade pister, bestod av sju åkare.
En av de omkomna är svensk medborgare.
– Vi har fått information om att det finns en svensk medborgare bland de som har omkommit, säger Svante Hådell, pressråd vid den svenska ambassaden i Paris.
Svenska UD och den franska polisen arbetar nu efter rutinerna kring dödsfall.
– Där ingår det att underrätta de anhöriga, säger Svante Hådell.
Enligt franska Le Figaro finns det två fransmän och en brittisk medborgare bland de omkomna.
En skidlärare ingick i gruppen.
Skidåkarna var utrustade med lavin-larm och det gick att lokalisera dem snabbt.
En britt omkom i en lavin i samma område i december.


Man tror aldrig det ska hända..

Idag låg pudern kvar från gårdagen. Det blåste lite men jag Jocke och Anton var fortfarande sugna på lite off-pist åk. Så vi bestämde oss för att åka till ett av ställena som jag och Joakim varit på igår. Som en skål, höga berg i bakgrungen och en lång pist ner i en dal. Anton körde lite mer ut mot vänster sida och vi andra två tänkte köra en och en ner i dalen mot mitten. Rätt som det är hör vi Anton skrika, "AKTA ER!!!". Jag vänder mig om och ser ett stort vitt moln komma emot oss ner från det ca 100 meter höga berget bakom oss. Panik. Jag skriker till Joakim och försöker ta mig ut mot sidan snabbt som bara den. Tappar ena skidan men fortsätter en liten bit. Rätt som det är var allt vitt. Man såg inget. När det lägger sig tittar jag upp och ser en liten svart sak, toppen av min skida.. Begravd i snön som rasat ner.

Mitt hjärta slog som det aldrig gjort innan. Jag fattade nog inte riktigt att det faktiskt hände. Lavinen var inte den största, långt ifrån, men stor nog att ryckas med. 5 min senare kom ski patrol. Det var en väldigt stark känsla blandad av panik, frustration och lycka. Man ska ha riktigt mycket med respekt för sånt. Rätt som det är så står man där, man ska aldrig tänka "det händer inte mig".

Men allt är fint här borta, ny snö faller och det börjar bli kallt igen. Äntligen:) Snart kommer några hit och vi ska laga mat tillsammans. Hemma kväll.. Måste ju vara frisk inför imorgon, då fyller nämligen jag 21 år. Känns inte riktigt som min födelsedag, men å andra sidan gjorde det inte det förra året heller. Imorgon kväll kommer alla guider, skidlärare och ski bombs hit till oss på lite fest:)

Pusskram!

Kommentera

Publiceras ej